La Federación de Gremios de Editores de España , amb la col·laboració de la Fundación Germán Sánchez Ruipérez, va posar en marxa una enquesta sobre Projectes Digitals, al novembre de 2009.
Punxant ací, trobareu el resultats l'Informe amb els resultats de la consulta i
Tot seguit, el resum de les tendències principals (també elaborat per la FGEE)
Tendències principals
Projecte digital en les editorials. De les 254 editorials enquestades, el 80% d'elles declara realitzar o tindre previstes accions en l'àmbit digital durant el període 2009-2011. Entre elles es troben representats tots els grans grups editorials, editorials especialitzades en narrativa i assaig, editorials del llibre cientificotècnic, editorials jurídiques, editorials universitàries, editorials de llibre de text…
Evolució de la digitalització del fons. En finalitzar 2009, quasi la mitat de les editorials (el 44%) disposava de menys d'un 5% del seu catàleg digitalitzat. En els dos pròxims anys l'avanç serà notable, encara que a la fi d'aquest període l'oferta de catàlegs complets en versió digital serà limitada. En 2011, un terç de les editorials enquestades tindrà digitalitzat entre un 50% i un 100% del seu catàleg, encara que només el 12% disposarà del catàleg íntegre en versió digital.
Impacte en la novetat. El Impacte de la digitalització no és major en la novetat editorial que en la resta del catàleg. És a dir, la tendència general de digitalització del catàleg es reflecteix, en percentatges semblants, en les novetats.
Comercialització d'obra fragmentada. La tendència a comercialitzar obra fragmentada (per exemple, en capítols) serà progressivament major al llarg dels dos pròxims anys. En 2010, el 40% de les editorials contempla en els seus plans comercials aquesta opció i, en 2011, ho farà més de la mitat de les editorials enquestades.
Formats. El format PDF és predominant (el 80% de les editorials prepararà les seues obres digitals en PDF en 2010), però el format que tindrà un creixement major serà l'ePUB (passarà de ser empleat per un 24% de les editorials en 2009 a un 60% en 2011) Mobipocket serà empleat per un terç de les editorials enquestades i Mobipocket per a Kindle per una miqueta més del 10% (aquest percentatge es manté pràcticament estable en 2010 i en 2011).
Canals de distribució i venda. Les editorials empraran simultàniament distints canals de distribució i venda per al llibre digital, però les opcions varien en funció de la grandària de l'editorial.
Política de preus. Els preus de l'obra digital són i es preveu que siguen inferiors als de l'obra impresa. Tan sols un 8% de les editorials mantindrà el mateix preu en ambdós suports durant els anys 2010 i 2011. El preu serà un 30% inferior per a un terç de les editorials enquestades (el 35%) i uns 50% més barats per a un 24% més d'elles. Aquesta tendència es manté durant 2010 i 2011.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada